Decizia are la bază solicitările transmise de operatorii de transport și de mai multe unități administrativ-teritoriale, formulate pe parcursul anului și completate în luna decembrie 2025, ca urmare a modificărilor apărute în fluxurile de călători și în cererea de mobilitate din județ.
Programul de transport public județean de persoane prin curse regulate a fost aprobat inițial prin Hotărârea Consiliului Județean Bihor nr. 10 din 23 ianuarie 2025, iar de la ultima actualizare operatorii au semnalat schimbări importante privind cererea de transport, frecvența curselor și gradul de ocupare pe anumite trasee.
În consecință, au fost solicitate și analizate propuneri ce vizează modificarea orelor de plecare și sosire, a numărului de curse, a zilelor de operare, a perioadelor de circulație, a capacității de transport, precum și introducerea, eliminarea sau relocarea unor stații și ajustarea kilometrilor dintre acestea. Autoritățile județene arată că actualizarea programului de transport public județean de persoane prin curse regulate implică nu doar ajustări de trasee, grafice și stații, ci și modificări ale tarifelor de transport pe mai multe loturi, determinate în principal de schimbarea numărului de kilometri parcurși pe anumite rute.
Pe traseul Oradea – Borșa – Săbolciu, graficul de circulație a fost suplimentat cu o cursă nouă în zilele de sâmbătă și duminică și cu o cursă de luni până vineri, fiind modificate și orele de plecare și sosire. Pe ruta Oradea – Tinca – Beiuș au fost ajustate orele de plecare și zilele de operare, iar pe traseul Oradea – Sântandrei – Palota a fost actualizat numărul de kilometri pentru corelarea distanțelor dintre stații.
Modificări importante sunt prevăzute și în zona montană și de vest a județului.
În cadrul lotului 21, pe traseul nr. 87 Borozel – Bratca – Oradea, a fost modificat graficul de circulație prin prelungirea traseului și introducerea unei stații intermediare noi în localitatea Vadu Crișului. Tot în acest lot, este reluată operarea traseului nr. 84, pentru care se modifică atât capătul de traseu, cât și structura stațiilor.
Traseul Baraj Leșu – Bulz – Borod devine Baraj Leșu – Bulz – Vadu Crișului, fiind introduse patru stații noi și majorată capacitatea de transport, cursa urmând să fie operată cu un autobuz de minimum 23 de locuri.
În zona Beiușului, prin lotul 24, este introdusă o stație nouă pe traseul nr. 97 Feneriș – Sânmartin de Beiuș – Beiuș, în localitatea Poietari, modificare care implică și actualizarea numărului total de kilometri. În paralel, documentul aprobat prevede actualizarea listei complete a stațiilor publice de pe traseele județene, schimbarea orei de plecare pentru o cursă de pe traseul nr. 18 din lotul 5 și pentru traseul nr. 20 din lotul 6, precum și introducerea Autogării Marghita în lista oficială a stațiilor.
Datele tehnice din program evidențiază diferențele majore de trafic din județ.
Unul dintre cele mai lungi trasee rămâne Oradea – Marghita prin Derna, cu 89 de kilometri pe sens, deservit de un vehicul de tip A, cu plecări din Oradea la orele 7:15 și 12:00.
Traseul direct Marghita – Oradea, cu o lungime de 55 de kilometri, este unul dintre cele mai intens circulate, cu 11 curse zilnice și trei vehicule alocate, plecările din Marghita fiind programate între 4:45 și 20:30, aproape din oră în oră.
Pentru localitățile din proximitatea municipiului Oradea, frecvența curselor este ridicată pentru a susține naveta zilnică.
Traseul Oradea – Husasău de Criș, de 15 kilometri, este deservit de 16 curse pe sens, operate cu două vehicule, cu prima plecare la 5:25 și ultima la 22:30. Ruta Oradea – Felcheriu, de 16 kilometri, are 12 curse zilnice, cu plecări între 5:15 și 22:30, iar Oradea – Serghiș, de 35 de kilometri, beneficiază de 10 curse zilnice, asigurate de două vehicule, cu plecări matinale de la 4:45.
Traseul Oradea – Cheriu, de 10 kilometri, este deservit de șase curse zilnice operate cu microbuze. În zonele rurale cu flux redus de pasageri, transportul este asigurat preponderent cu microbuze de 10 locuri, pe trasee precum Sacălasău – Marghita, cu 52 de kilometri și plecare la ora 7:00, Dijir – Marghita, de 22 de kilometri, sau Suplacu de Barcău – Marghita, de 38 de kilometri, unde sunt programate șase curse zilnic.
Un regim special este prevăzut pentru traseul Oradea – Voivozi, de 64 de kilometri, unde sunt alocate două vehicule pentru șapte curse zilnice, acoperind intervalul orar 4:59 – 20:00. În cadrul lotului 14 este prevăzută modificarea numărului de kilometri pe traseul nr. 51 Oradea – Sântandrei – Palota, ajustare care va sta la baza recalculării tarifelor aferente acestui traseu.
Lotul 18 concentrează mai multe modificări în zona Șteiului, unde sunt introduse stații noi și sunt actualizați kilometrii parcurși. Astfel, pe traseul nr. 73 Ștei – Ferești este introdusă stația Lelești, pe traseul nr. 72 Ștei – Briheni este adăugată stația Sârbești sat, iar pe traseul nr. 77 Ștei – Valea de Jos – Valea de Sus este introdusă stația Ghighișeni, toate aceste modificări având ca efect direct actualizarea distanțelor și, implicit, a tarifelor de transport.
În lotul 20, programul prevede introducerea unei stații noi pe traseul nr. 81 Roșia – Beiuș, în localitatea Lazuri de Roșia, concomitent cu modificarea numărului de kilometri. Lotul 21 aduce schimbări ample în zona montană și de vest a județului. Pe traseul nr. 87 Borozel – Bratca – Oradea este modificat graficul de circulație prin prelungirea traseului și introducerea unei stații intermediare în localitatea Vadu Crișului.
Tot aici este reluată operarea traseului nr. 84, pentru care se modifică atât capătul de traseu, cât și structura stațiilor.
Traseul Baraj Leșu – Bulz – Borod devine Baraj Leșu – Bulz – Vadu Crișului, fiind introduse patru stații noi, iar capacitatea de transport este majorată, cursa urmând să fie operată cu un autobuz de minimum 23 de locuri. Modificări sunt prevăzute și în lotul 24, unde pe traseul nr. 97 Feneriș – Sânmartin de Beiuș – Beiuș este introdusă stația Poietari, măsură care implică, la rândul ei, actualizarea numărului de kilometri și a tarifelor aferente.
În paralel cu aceste schimbări, hotărârea adoptată prevede actualizarea listei complete a stațiilor publice de pe traseele județene, schimbarea orelor de plecare pentru o cursă de pe traseul nr. 18 din lotul 5 și pentru traseul nr. 20 din lotul 6, precum și includerea Autogării Marghita în lista oficială a stațiilor.
Proiectul de hotărâre a fost publicat în procedură de transparență decizională, fiind afișat pe site-ul instituției și la sediul Consiliului Județean Bihor, cu respectarea termenului legal de consultare de minimum zece zile. Potrivit raportului final întocmit în baza Legii nr. 52/2003, nu au fost primite propuneri de modificare și nici solicitări de organizare a unei dezbateri publice.
Potrivit hotărârii adoptate, majoritatea curselor sunt programate de luni până vineri, însă traseele cu cerere ridicată, precum Marghita – Oradea sau Oradea – Husasău de Criș, asigură continuitatea transportului și în weekend. Reprezentanții administrației județene subliniază că actualizarea programului nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul județului, dar contribuie direct la reducerea discrepanțelor de mobilitate și la creșterea accesului populației la educație, servicii medicale și locuri de muncă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!