bihon.ro Web analytics

Vești proaste din Capitală. Legătura Oradea – A3, pierdută în instanță

De Călin Corpaș
Reactualizat la:

Vești proaste din Capitală. Legătura Oradea – A3, pierdută în instanță

Ilie Bolojan, într-o discuție cu Mariana Ioniță (CNAIR) și Ludovic Orban, pe traseul autostrăzii Borș – Biharia Foto: JB
Reactualizat la:
Contestația Erbașu a fost admisă de Curte. Judecătorii trimit spre reevaluare, la CNAIR, licitația pentru drumul de legătură la profil de autostradă între Oradea și Autostrada A3.
Scris de Călin Corpaș - Contestația Erbașu a fost admisă de Curte. Judecătorii trimit spre reevaluare, la CNAIR, licitația pentru drumul de legătură la profil de autostradă între Oradea și Autostrada A3.

Curtea de Apel București a admis contestația SC Construcții Erbașu SA, iar CNAIR este obligată acum să reevalueze ofertele privind drumul de legătură a Oradiei cu Autostrada A3 Biharia – Borș. Miza e uriașă, de vreme ce investiția se ridică la 134 milioane de euro!

Din păcate, magistrații din Capitală nu au realizat faptul că, dincolo de interesele constructorilor, întârzirea proiectului îl va costa enorm pe contribuabilul român. Fiecare zi ce trece fără ca marile proiecte de infrastructură să avanseze, chiar dacă există finanțare europeană, nu reprezintă altceva decât pierderea de timp prețios pentru reducerea decalajului de dezvoltare dintre România și țările din jur. Adică cele care au profitat din plin de apartenența la Uniunea Europeană.

Reamintim că în august 2020 compania Strabag fusese dată câștigător pentru tronsonul la profil de autostradă, lung de 19 kilometri, între Oradea și Autostrada A3, prin vestul orașului. Însă contractul de realizare a super-investiției nu s-a mai semnat, de vreme ce atât Construcții Erbașu cât și italienii de la Rizzani de Eccher SPA au contestat, în buna tradiție a constructorilor ce-și văd doar propriul interes. Se profită de legislația românească ce încurajează tărăgănările achizițiilor publice, dar și de autoritățile române – legislative, executive și, iată, judecătorești – ce nu țin cont de interesul superior al publicului larg. Și anume, realizarea marilor investiții în ritm alert, beneficiind de fondurile europene care trebuie cheltuite până în 2026!

Traseul drumului ce va trece la vest de Oradea și care include un pod peste Criș și mai multe pasaje
Foto: PMO

Legea permitea semnarea contractului

Legea 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică permite autorităților, în speța de față CNAIR, să semneze contractele de lucrări cu câștigătorii licitațiilor, după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) s-a exprimat deja, în situația în care există contestații.

„Autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei Consiliului privind soluţionarea contestaţiei şi după expirarea termenului de aşteptare prevăzut pentru încheierea lui, care nu este întrerupt/suspendat de formularea contestaţiei”, se arată în art. 9, alin. 4 al legii. În aceeași lege, la art. 58, alin. 2, lit. e, se arată că „instanţa de judecată constată nulitatea absolută totală/parţială a contractului/actului la aceasta şi dispune repunerea părţilor în situaţia anterioară (…)”, în mai multe situații, printre care și dacă „e) contractul a fost încheiat înainte de primirea deciziei de soluţionare a contestaţiei de către Consiliu sau de către instanţă sau cu nerespectarea deciziei de soluţionare a contestaţiei”.

Prin urmare, Ministerul Transporturilor și CNAIR, conduse la acea vreme de ministrul Lucian Bode (mutat, între timp, la MAI) și de directorul general Mariana Ioniță (și azi în funcție) puteau semna contractul cu Strabag, după ce CNSC dăduse dreptate CNAIR, în această speță. Adică înainte să se ajungă în instanță. Dar autoritățile din Capitală au ales să n-o facă, tocmai de frica sentinței pe care urma să o dea Curtea de Apel București.

Erbașu face și desface

Practic, judecătorii din Capitală au ales să respingă contestația italienilor Rizzani de Eccher și să retrimită licitația pe masa CNAIR. Funcționarii de acolo vor face o nouă evaluare între oferta dată câștigătoare, cea a austriecilor de la Strabag și cea evaluată greșit, spun judecătorii, a companiei românești Construcții Erbașu București. Este vorba despre aceeași companie care construiește și sala polivalentă din Oradea, unde a avut un parteneriat cu grupul Selina.

Bolojan rămâne optimist. Dar…

Primăria Oradea este cea care a realizat studiul de fezabilitate pentru acest proiect, pe când primar era Ilie Bolojan. Acum, contactat telefonic, Ilie Bolojan încearcă să păstreze un ton optimist, fiind încrezător că CNAIR va tranșa rapid problema celor două oferte rămase în joc, reevaluând cu celeritate aspectele sesizate de instanță.

Indiferent ce decizie ar urma să ia CNAIR, aceasta este pasibilă de o nouă contestație, astfel încât, într-un scenariu pesimist, nu ar fi exclus să treacă și anul 2021, iar drumul de legătură la profil de autostradă Oradea – A3 să fie tot cu contractul nesemnat.

Nu de alta, dar licitația a debutat la începutul lui 2020, iar acum, la un an distanță, nu există încă un contract semnat. Drumul la profil de autostradă ar urma lege Oradea cu două viitoare autostrăzi, pe lângă Oradea. Este vorba despre A3 Cluj – Orade a- Borș și drum expres Oradea – Arad, cu continuare pe A1.

29 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. vdct says:

    după ce au primit deja în Oradea execuția unui proiect (dealtfel urât cu spume – noua sală de sport), acum fac fițe la obiective de cu totul altă natură

  2. Adi says:

    Faceti cumva ceva ilegal sa trebuiasca sa dam banii inapoi ca la restul lucrarilor

  3. ionel says:

    La drop nu-i trebuie femei ca il are pe Bolojan 😂😂😂😂😂

  4. Gixxer says:

    Da ce capodopere va doriti? Urata e actuala
    vesnic nemultumiti.sa va mutati in sud daca nu va place oradea.

  5. Saul says:

    Ce anomalie, la noi justitia ar trebui exclusa de la a judeca contestatii la licitatii depuse de firme care numai cu asta se ocupa sa conteste tot timpul licitatiile. ar trebui formate comisii in catrul cnair si guvern pentru analizarea contestatiilor, pentru ca judecatorii nu se pricep la lucrari de infrastructura si tergiverseaza deciziile cu lunile sau chiar ani de zile ceea ce este inadmisibil, sau ar trebui impuse termene f. scurte ca sa nu se mai ajunga la tergiversarea lucrarilor de investitii cu ani de zile.

  6. IlieBolovan says:

    Nuuuuu se myyyyy faaaceeeee legăturaaaaaa Ilieee Bolovannnn Justin Ciocaaaaaa și Aleșșșșddddd venițiiiii cu mine haidețiiiiiii

  7. asdas says:

    Deci in opinia acestui editor extrem de competent care a scris acest articol, ar trebui sa luam ca atare tot ce decide statul, inclusiv rezultatele licitatiilor si sa fim multumiti ca vin banii europeni, indiferent ca ceea ce se petrece este corect sau nu, sa nu cumva sa indraznim sa contestam ceea ce face Bolojan si compania, ca doar important e sa sa intre banii in buzunarul cui trebuie si mai departe restul sa se abtina, nu?

  8. Problema de fizicã says:

    Sub ce unghi trebuie să stea o placă pentru a putea vedea dreaptã fațada Sălii Polivalente, considerând ca persoana care o privește stã în poziție de drepţi spre construcție?

  9. Maximã says:

    Într-o situație proastă, timpul nu mai contează.

  10. Needucat says:

    Mai crdeți în poveşti cu Albă că Zăpada?naivilor!

  11. saveta says:

    firmele care contesta licitatiile in instanta probabil ca ii cumpara pe judecatori pentru ca astfel nu se explica cum sunt aprobate toate contestatiile la licitatiile de infrastructura, aceste contestatii ar fi bine sa nu mai poata fi judecate in instante ci de catre comisii formate din profesionisti la nivel de cnair si guvern.

  12. hir cal says:

    adio drum ha ha ha

  13. Romeo says:

    Anul acesta, este anul investitiilor, asa ne spunea Câțu-Pârțu! Totul este inghetat, pentru ca vin investitiile. Astea sunt investitiile guvernului Câțu- Mâțu!!!

  14. adi says:

    Trantiti o licitatie asa cum faceti toate in oras, apoi cand e gata lucrarea dati banii inapoi , platiti din taxele noastre, mare scolafa, si voi va impartiti pe banii de lucrare.

  15. Angajari BIHON

    Adeplast angajeaza personal

    Angajari BIHON

    PLASTOR S.A. angajează personal

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Se pot face înscrieri pentru programul Rabla. Condiții, etape și sume alocate
    De azi, 14 mai 2021, persoanele fizice își pot crea conturile de utilizator în aplicația informatică în vederea înscrierii în Programul Rabla pentru Electrocasnice.

    BIHON CAO

    Se întrerupe apa în Băile Felix, Băile 1 Mai, Sânmartin, Cordău și Cihei

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Citiri contoare Compania de Apă Oradea

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Statui Vivante prezente la Oradea, la Enchante Rooftop & Social Lounge, o locaţie care îţi oferă privelişti asupra oraşului ce îţi taie respiraţia!
    Enchante ! Mă bucur să te cunosc! Încântat de cunostinţă! Nice to meet you! 1

    România

    Nunți și botezuri de la 1 iunie: Se renunță la restricționarea numărului de persoane, dacă toți participanții sunt vaccinați
    Liber la nunți și botezuri. Președintele Klaus Iohannis a anunțat în cadrul conferinței de joi că din date de 1 iunie se pot organiza evenimente private. 2

    România

    K.Iohannis: Din 15 mai se elimină portul măștii în exterior și restricțiile pe timp de noapte. Spectatorii revin pe stadioane
    Președintele Klaus Iohannis a anunțat în cadrul unei conferințe de presă, susținută la Palatul Controceni, că din data de 15 mai se va elimina portul măștii în exterior și restricțiile de noapte. 28

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.