Gradația de merit se acordă personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și control, pentru o perioadă de cinci ani.
Gradația de merit, prevăzută de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările și completările ulterioare, se acordă prin concurs și reprezintă 25% din salariul de bază deținut, conform legii.
Documentele necesare
Potrivit Art. 9 (1), dosarul, în vederea participării la concursul pentru acordarea gradației de merit, se întocmește de către fiecare candidat și cuprinde următoarele documente, numerotate pe fiecare pagină și consemnate în opis:
a) opisul dosarului, în două exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu
semnătura sa și a conducerii unității/instituției de învățământ, în care sunt consemnate
documentele existente, cu precizarea paginilor aferente;
b) cererea-tip, elaborată de inspectoratul școlar, în care candidatul își precizează opțiunea;
c) adeverință/adeverințe cu calificativele din anii școlari evaluați;
d) adeverință de vechime în învățământ;
e) fișa de (auto)evaluare pentru gradație de merit elaborată de inspectoratul școlar la
categoria de personal didactic la care candidează, cu punctajul completat la rubrica
(auto)evaluare;
f) raportul de activitate pentru perioada evaluată, ce trebuie să respecte ordinea
criteriilor/subcriteriilor din fișa de (auto)evaluare și să conțină trimiteri explicite la
documentele justificative din dosar;
g) declarația pe propria răspundere prin care candidatul confirmă că documentele depuse
la dosar îi aparțin și că prin acestea sunt certificate activitățile desfășurate, conform
modelulului prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta metodologie;
h) documentele justificative, grupate pe criteriile și subcriteriile din fișa de (auto)evaluare
pentru gradație de merit, elaborată de inspectoratul școlar la categoria de personal didactic la
care candidează.
Declarația pe propria răspundere
„Se acceptă doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE, precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, conform Hotărârii Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării cu modificările și completările ulterioare, respectiv de parteneri sociali ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Documentele emise de alte instituții, organizații non guvernamentale, sau organisme instituționale, pot fi depuse și acceptate ca documente justificative numai în condițiile în care sunt vizate prin semnătură/certificate de directorul unității de învățământ sau de un reprezentant al inspectoratului școlar (ex: inspector școlar care coordonează disciplina/ domeniul, inspector școlar general adjunct, inspector școlar general)”, conform metodologiei.
Inspectoratele școlare județene pot decide să primească dosarele în format letric sau scanate, online, pe o platformă pe care să o pună la dispoziția candidaților.
Art. 9 (4) În cazul în care inspectoratul şcolar hotărește ca depunerea și ulterior evaluarea documentelor candidaților și soluționarea eventualelor contestații să se realizeze prin intermediul unei platforme online, în format electronic (scanat), acesta are obligația de a asigura, pentru candidații aflați în situații excepționale, care declară pe propria răspundere că nu au acces la instrumentele necesare depunerii online a dosarului, infrastructura necesară.
(5) Pentru situațiile în care inspectoratul școlar hotărește ca dosarele candidaților în vederea participării la concursul pentru obţinerea gradaţiei de merit să fie depuse în format letric, candidatul întocmeşte şi depune dosarul la conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ/Palatului Național al Copiilor în care este titular/detaşat/angajat la data depunerii dosarului. Candidaţii care îşi desfăşoară activitatea în două sau mai multe unităţi/instituţii de învăţământ depun documentele la conducerea uneia dintre aceste unităţi de învăţământ, cu respectarea strictă a termenului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. După depunerea dosarului de înscriere la concurs nu se mai admite completarea acestuia cu alte documente.
Graficul desfășurării concursului pentru acordarea gradațiilor de merit, sesiunea 2025
Perioada 28-30 aprilie 2025:
- aprobarea numărului de locuri repartizate pe categorii de personal și discipline/domenii, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
- comunicarea fișelor de (auto)evaluare, a numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal și pe discipline/domenii/niveluri de învățământ de către inspectoratul școlar.
Perioada 5-9 mai 2025:
- depunerea dosarelor la secretariatul unității de învățământ.
Perioada 14 mai – 30 mai 2025:
- analizarea candidaturilor (de către inspectorul şcolar care coordonează disciplina şi de către comisia de evaluare);
- aprobarea punctajelor acordate în urma evaluării de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar;
- afişarea (de către inspectoratul şcolar, respectiv de către Ministerul Educației și Cercetării, în cazul Palatului Naţional al Copiilor) a punctajelor obținute.
Perioada 2-3 iunie 2025:
- depunerea/transmiterea contestațiilor şi stabilirea numărului gradaţiilor de merit ce pot fi redistribuite.
Perioada 4-12 iunie 2025:
- soluţionarea contestaţiilor;
- validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar;
- afişarea rezultatelor (de către inspectoratul şcolar, respectiv Ministerului Educaţiei și Cercetării, în cazul Palatului Naţional al Copiilor).
Ordinul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos:
Citiți principiile noastre de moderare aici!