Tânărul va reprezenta România la etapa internațională, care va avea loc la Zagreb (Croația), între 13 și 20 iunie, unde va intra în competiție cu câștigătorii din alte 12 țări europene pentru premiul cel mare, în valoare de 2.500 de euro.
Competiția Young Car Mechanic este dedicată elevilor din licee și școli profesionale cu profil tehnic, având drept obiectiv descoperirea tinerelor talente în domeniul mecanicii auto și promovarea învățământului tehnic.
Finala națională a reunit 12 elevi, calificați în urma unei etape teoretice și a unor probe practice, desfășurate la nivel regional. La Cluj-Napoca, participanții au fost evaluați în cadrul a 12 probe, desfășurate la bancuri de lucru, care au testat atât cunoștințele teoretice, cât și abilitățile practice. Tânărul bihorean a obținut cel mai mare punctaj la probele practice și a fost recompensat cu un premiu de 700 de euro și cadouri oferite de partenerii competiției.
Pentru Andrei, cea mai dificilă probă a fost proba Meyle, care a presupus lucrul pe un stand didactic ce simula sistemul de aer condiționat al unei mașini electrice, cu compresor și baterie de înaltă tensiune. A trebuit să folosească multimetrul și documentația tehnică pentru a identifica un scurtcircuit – ceea ce a reușit cu succes.
Tânărul spune că această experiență a fost una de neuitat și că își dorește să urmeze o carieră în domeniul mecanicii, având în plan continuarea studiilor la Facultatea de Inginerie Mecanică.
Pasiune moștenită din familie
Andrei nu a ajuns întâmplător în acest domeniu. Pasiunea pentru mecanică a încolțit încă din copilărie, când îi privea cu fascinație și îi ajuta pe bunicii săi: bunicul era strungar, iar bunica, sudor. Crescut într-un mediu tehnic, cu un tată electrician în construcții și o mamă angajată în comerț, Andrei a fost încurajat constant să își urmeze pasiunea.
Sprijinit de familie și de profesoara sa, Tatiana Moți, tânărul s-a pregătit intens pentru competiție, atât teoretic, în cadrul școlii, cât și practic, în service-uri auto.
Un dascăl care și-a împlinit misiunea
Performanța elevului este și meritul profesoarei sale de mecanică, Tatiana Moți, cadru didactic cu o carieră de 35 de ani în învățământul tehnic. Absolventă a specializării Autovehicule Rutiere în cadrul Institutului Politehnic București (promoția 1988), aceasta se află în pragul pensionării și vede reușita elevului său ca „un cântec de lebădă”.
„Andrei este un copil care poate asimila foarte bine informația și mai mult decât atât, o poate prelucra. Este mult deasupra nivelului unei școli profesionale și rezultatele se văd. Este pasionat de ceea ce face și a dorit să vină la acest profil pentru că îi place, nu pentru că acolo au rămas locuri. Este genul de elev care își dorește întotdeauna să știe mai mult”, a spus Tatiana Moți.
Profesoara a menționat că Andrei are rezultate foarte bune și la celelalte materii, iar media provizorie pentru anul școlar 2024-2025 depășește 9,40.
Tatiana Moți a explicat că, împreună fac eforturi pentru a se pregăti cât mai bine pentru finala internațională, deși nu dispun de foarte multe informații despre competiție, fiind prima dată când participă.
„Din ceea ce am văzut la etapa regională și la cea națională, subiectele sunt complicate. Este vorba, dacă am înțeles bine, despre 14 probe, fiecare cu o durată de 45 de minute, separate de pauze de câte 15 minute, desfășurate pe parcursul a trei zile”, a afirmat cadrul didactic.
Aceasta a subliniat că volumul de muncă este considerabil, cu un total de 14 ore de lucru pentru elevi, iar cerințele depășesc ceea ce este prevăzut în programa școlară pentru calificarea de mecanic auto. A considerat acest aspect ca o provocare, dar și un efort suplimentar asumat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!