Întruniți miercuri în ședință extraodinară, consilierii locali au pe ordinea de zi și proiectul referitor la „acordarea unor facilități în anul 2020 pentru activitățile întrerupte pe perioada stării de urgență”.
Acestea constau din reduceri de impozite pe acest an respectiv „scutirea de la plata lunară a taxei pe clădiri datorate de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau folosință a unei clădiri proprietatea publică a statului ori a UAT Oradea”.
Minus 20%
Primul alineat al proiectului prevede că reducerea de impozit să fie de 20% din valoarea datorată pe anul în curs. Măsura s-ar aplica „pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice(…) dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenșp, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS – CoV -2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea activității”, prevede proiectul.
Procedură
Proprietarii de imobile aflate în situația descrisă de proiect trebuie să depună la Direcția Economică din cadrul Primăriei, până în data de 15 septembrie 2020, o cerere de acordare a reucerii, însoșită de o declarație pe propria răspundere.
Cei care derulează activități economice în spații pe care le dețin, trebuie să menționeze în declarația pe propria răspundere adresa imobilului pentru care cer reducerea. Dacă activitatea a fost întreruptă doar pentru o parte din imobilul deținut, în cerere trebuie specificată valoarea impozabilă a cotei părți pentru care se cere reducerea.
În cazul proprietarilor de imobile date în chirie către alte persoane juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență, din declarația pe proprie răspundere trebuie să reiasă că aceștia întrunesc concomitent mai multe condiții: „au renunțat la cel puțin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale”, „cel puțin 50% din suprafețele totale deținute și afectate activităților economice nu au fost utilizate”, ca urmare a impunerile legale în starea de urgență.
Procedura de stabilire a facilității fiscale mai arată că, pentru cei care și-au achitat deja integral impozitul pe clădirile afectate de măsurile aferente pandemiei, pot cere „compensarea cu alte obligații prezente sau viitoare, sau restituirea, în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii 207 din 2015”.
Cade, apoi, în sarcina funcționarilor din Direcția Economică să verifice cererile și declarațiile pe propria răspundere și să ceară lămuriri acolo unde există neclarități sau neconcordanțe între evidența fiscală din cadrul Primăriei și cele declarate de solicitant.
„Organul fiscal va emite decizia privind aprobarea sau respingerea cererii de reducere a impozitului pe clădiri ce va fi comunicată contribuabilului”, se mai arată în proiect.
În cazul aprobării cererii, impozitul pe clădiri se va calcula prin aplicarea cotei de reducere de 20%. Pentri cei care aleg să achite integral impozitul până la primul termen de plată – 30 iunie 2020, bonificația fiscală de 8% pentru plata online respectiv de 4% pentru plata la ghișeu se acordă asupra valorii impozitului redus cu cei 20%.
Pentru cei care datorează concesionarilor taxă lunară pe clădirea folosită, cererea trebuie depusă tot până în 15 septembrie. Aceștia pot primi scutire de la plata acestei taxe pe perioada celor două luni aferente stării de urgență, doar în cazul în care au fost obligați să oprească total activitatea.
Trimite articolul
XSi pt toti kktii care parcheaza pe Alecsandri, cu “foile” pe bord ce facilitati fiscale aveti?
Sunt curios de ce ii ignora cei de la Locala, sau legea nu e pt toata lumea?
De ce sunt masini parcate tot timpul pe strada? Politia ce face? Sunteti la un pas.